Friday 26 April 2013

PAPAK LANTAI


PEMBINAAN STRUKTUR PAPAK LANTAI DAN LAPISANNYA
·         Dibina daripada konkrit bertetulang seperti konkrit tuang dahulu atau kayu.
·         Lantai tingkat bawah (di atas tanah) untuk bagunan kediaman biasanya dibina sama aras dengan tanah di sekelilingnya.
·         Lantai itu dibuat daripada konkrit (tuang in-situ) setebal 100mm atau lebih.
·         Konkrit dituang di atas timbusan lapisan asas padat daripada pecahan batu bata  atau pecahan konkrit atau ketul-ketul batu kelikir dan pasir.
·         Jenis lantai ini boleh disudahkan dengan kemasan kasar untuk diturapkan dengan bahan kemasan lantai atau disudahkan dengan kemasan rata dengan menggunakan sudip.
·         Untuk rumah kediaman, lantai dibina daripada papan kayu kering setebal 25mm-37.5mm, diketam pada permukaan atas dan disambung secara tanggam lidah dan lurah.
·         Papan-papan lantai ini disusun diatas gelegar-gelegar kayu yang diletakkan dengan jarak 0.6m antara satu sama lain.
·         Lantai ini disiapkan dengan siling yang dipakukan kepada penggantunya supaya kayu-kayu gelegar tidak kelihatan apabila dipandang dari bawah.
·         Untuk bagunan yang besar , ianya dibina satu siri rasuk konkrit bertetulang utama dan rasuk betina untuk menanggung beban atau berat lantai konkrit yang dibuat secara tuang insitu.
·         Jika ukuran rentang kurang daripada 4.5m, lantai konkrit bertetulang sekeping digunakan dan lantai ini ditatang oleh keempat-empat rasuk di bahagian sisinya.

2 comments: